DOROŚLI CZYTAJĄ NAJMŁODSZYM…

Pod takim właśnie hasłem w piątek  21 października 2022 r. odbyło się w bibliotece szkolnej  spotkanie z uczniami klasy IV a w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Bibliotek Szkolnych.

Dzieci  miały możliwość wysłuchania  opowiadania Anny Czerwińskiej-Rydel  o Fryderyku Chopinie pt. Fryderyk Chopin, czyli zwyczajne dzieciństwo z książki:  12 wyjątkowych postaci. Polscy autorzy o marzeniach. Utwór odczytany został przez zaproszonych do biblioteki gości : Dyrektor szkoły Panią Annę Sardis, rodziców – Panią Joannę Karwowską i Panią Karolinę Bąkowską oraz nauczycieli  – Panią Elżbietę Pułę oraz Panią Annę Piłat.

 

 

                            

 

 

                               

 

                                  

 

 

                                     

 

Dzieci przeniosły się w czasie do wieku XIX i wraz z Solange (córką pani George Sand) śledziły zabawne historie z dzieciństwa wielkiego polskiego kompozytora i pianisty. Po „powrocie
do rzeczywistości” odpowiadały na pytania związane z tekstem, chwaliły się swoją wiedzą na temat tej sławnej postaci oraz wspaniale wychwyciły różnice dotyczące sposobu spędzania wolnego czasu przez dzieci żyjące 200 lat temu i dzisiaj.

W tygodniach poprzedzających wspólne głośne czytanie najmłodsi mogli zapoznać się z przygotowaną w bibliotece szkolnej wystawką książek dla dzieci noszącą tytuł Książeczki z babcinej biblioteczki. Znalazły się tu bajki, baśnie, opowiadania i powieści pochodzące z poprzedniego wieku. Nasi milusińscy dowiedzieli się na jakich tytułach wychowali się ich rodzice i co im czytały
do snu ich babcie.

 

                                

 

 

 

Założeniem było zwrócenie uwagi dzieci na różnice między pozycjami wydanymi  dawniej a tymi współcześnie – kwestie związane z papierem, ilustracjami, czcionką, okładką i obwolutą.

Takie formy pracy z dziećmi w bibliotece  mają na celu kształtowanie nawyku czytania na całe życie oraz przeciwdziałanie uzależnieniu od telewizji i komputera. Poza tym głośne czytanie rozwija język i słownictwo, uczy myślenia, daje wiarę w siebie, ułatwia samodzielne czytanie i pisanie, doskonali umiejętność mówienia, rozwija wyobraźnię i pamięć, wzmacnia więź między dorosłym i dzieckiem, wycisza, uspakaja, rozwija inteligencję i stymuluje rozwój umysłu.

Jako odpowiedzialni dorośli powinniśmy wspólnie dbać o to,  by dzieci już od najmłodszych lat miały jak najlepszy kontakt ze słowem pisanym!

 

Tekst: Anna Piłat          Zdjęcia: Jadwiga Wrona