W sobotę 18 października uczniowie klasy IV SP naszej szkoły świętowali w szczególny sposób Polonijny Dzień Dwujęzyczności. Podczas wyjątkowej lekcji polskiego, której temat brzmiał: Językowe ślady antycznej Grecji w języku polskim, czwartoklasiści wcielili się w językowych detektywów i poszukiwali w polszczyźnie słów, które mają antyczny rodowód. Realizując to zadanie bazowali na swoich skojarzeniach oraz korzystali ze słowników polsko-greckich. Fascynujące odkrycia wpisywali na pamiątkową planszę, gdzie podawali: słowo polskie (np. demokracja,), odpowiadający mu wyraz grecki (δημοκρατία) oraz jego pierwotne znaczenie (władza ludu).
Okazało się, że nasza codzienna polszczyzna jest pełna „skarbów” z Hellady! Uczniowie zauważyli, że jako mieszkańcy Grecji i użytkownicy języka polskiego, mają naturalną zdolność do rozumienia historycznych powiązań między naszymi językami.
Opisane zajęcia miały na celu uświadomienie uczniom, jak bogate i silne są historyczne więzi kulturowe i językowe między Polską a Grecją, a także pogłębienie ich świadomości językowej oraz umiejętności pracy ze źródłami.
To klasowe wydarzenie dowiodło, iż nauka może być równocześnie wspaniałą zabawą, a dwujęzyczność to nasza supermoc!
Brawo dla czwartoklasistów za aktywny udział i świetną pracę!
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Pani Anna Piłat
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |








